مهارتهای ارتباطی: گنجینهای برای زندگی بهتر (با نگاهی به تجربیات نینیسایتیها)
مهارتهای ارتباطی، کلید طلایی روابط موفق و زندگی شادتر هستند. از ارتباط با همسر و فرزند گرفته تا تعاملات کاری و اجتماعی، این مهارتها نقش اساسی ایفا میکنند. در این پست، با نگاهی به تجربیات کاربران نینیسایت، به ۳۰ نکته کلیدی در زمینه مهارتهای ارتباطی میپردازیم.
نینیسایت، به عنوان یک پلتفرم پرطرفدار برای تبادل نظر و تجربه بین مادران و زنان، منبع ارزشمندی از دیدگاهها و چالشها در زمینه روابط و ارتباطات است. این نکات برگرفته از بحثها و تجربیات واقعی کاربران این سایت هستند.
- ✔️گوش دادن فعالانه، یعنی فقط شنیدن کافی نیست، باید با تمام وجود به حرف طرف مقابل توجه کنید.
- ✔️زبان بدن مناسب، حالت چهره و حرکات دستها میتوانند پیام شما را تقویت یا تضعیف کنند.
- ✔️ابراز همدلی، خودتان را جای طرف مقابل بگذارید و احساسات او را درک کنید.
- ✔️شفافیت در بیان، منظور خود را واضح و بدون ابهام بیان کنید.
- ✔️اجتناب از قضاوت، قبل از اینکه کامل متوجه منظور طرف مقابل شوید، او را قضاوت نکنید.
- ✔️مدیریت خشم، در هنگام عصبانیت، کنترل خود را از دست ندهید و حرفی نزنید که بعدا پشیمان شوید.
- ✔️بهرهگیری از “من” به جای “تو”، به جای سرزنش کردن، احساسات خود را بیان کنید. (مثلا: “من ناراحت میشم وقتی. . . ” به جای “تو همیشه. . . “)
- ✔️بیان نیازها به طور مستقیم، به جای اینکه انتظار داشته باشید دیگران نیازهای شما را حدس بزنند، آنها را واضح بیان کنید.
- ✔️احترام به تفاوتها، همه افراد دیدگاهها و ارزشهای متفاوتی دارند، به آنها احترام بگذارید.
- ✔️پرهیز از قطع کردن صحبت دیگران، اجازه دهید طرف مقابل حرفش را تمام کند.
- ✔️سوال پرسیدن، برای درک بهتر منظور طرف مقابل، سوال بپرسید.
- ✔️دادن بازخورد سازنده، انتقاد سازنده میتواند به طرف مقابل کمک کند تا پیشرفت کند.
- ✔️پذیرش مسئولیت اشتباهات، اگر اشتباه کردید، عذرخواهی کنید.
- ✔️قدردانی و تشکر، از دیگران به خاطر کمکها و محبتهایشان قدردانی کنید.
- ✔️بهرهگیری از کلمات مثبت، کلمات مثبت میتوانند فضای ارتباط را بهبود بخشند.
- ✔️ایجاد حس اعتماد، صداقت و روراستی، کلید ایجاد اعتماد در روابط است.
- ✔️صبوری، برقراری ارتباط موثر نیازمند صبر و حوصله است.
- ✔️لحن دوستانه، لحن شما باید صمیمی و دوستانه باشد.
- ✔️توجه به زمان و مکان، انتخاب زمان و مکان مناسب برای صحبت کردن، اهمیت زیادی دارد.
- ✔️پرهیز از غیبت کردن، غیبت کردن باعث از بین رفتن اعتماد میشود.
- ✔️پرهیز از مقایسه کردن، مقایسه کردن دیگران، باعث ایجاد حس حسادت و نارضایتی میشود.
- ✔️پرهیز از تحقیر کردن، تحقیر کردن دیگران، آسیب جدی به روابط وارد میکند.
- ✔️پرهیز از سرزنش کردن، سرزنش کردن دیگران، باعث ایجاد حس دفاعی در آنها میشود.
- ✔️انعطافپذیری، در روابط، انعطافپذیر باشید و برای رسیدن به توافق تلاش کنید.
- ✔️شوخطبعی، بهرهگیری از شوخطبعی میتواند فضای ارتباط را دوستانهتر کند.
- ✔️تمرین تمرکز حواس، در هنگام صحبت کردن با دیگران، تمام توجه خود را به آنها معطوف کنید.
- ✔️یادگیری مداوم، مهارتهای ارتباطی را میتوان با تمرین و مطالعه بهبود بخشید.
- ✔️مشاوره گرفتن، اگر در برقراری ارتباط با دیگران مشکل دارید، از یک مشاور کمک بگیرید.
- ✔️خودآگاهی، شناخت نقاط قوت و ضعف خود در زمینه ارتباطات، به شما کمک میکند تا روابط بهتری داشته باشید.
- ✔️تمرین همدلی شناختی (Cognitive Empathy) – درک دیدگاه طرف مقابل، حتی اگر با آن موافق نیستید.

۳۰ درس از نی نی سایت در مورد مهارت ارتباطی
۱. به حرف های دیگران واقعاً گوش کنید، نه فقط برای نوبت خود حرف زدن!
خیلی از بحثها تو نی نی سایت از اینجا شروع میشه که کسی حرف طرف مقابل رو درست نفهمیده. گوش دادن فعال یعنی پرسیدن سوال، خلاصه کردن حرفاش و نشون دادن اینکه متوجه شدی چی میگه. اینجوری خیلی راحتتر میشه سوءتفاهمها رو برطرف کرد. خیلی از کاربرها فقط منتظرن حرفشون تموم بشه تا جواب بدن. این کار باعث میشه طرف مقابل حس کنه بهش اهمیت نمیدید. سعی کنید واقعا تمرکز کنید و به حرفاشون گوش بدید. گاهی یه “آهان” یا “درسته” ساده کلی کمک میکنه.
۲. قبل از نظر دادن، جوانب مختلف رو در نظر بگیرید.
همیشه یه دلیل پشت رفتار آدما هست. سعی کنید دلیل رفتار طرف مقابل رو بفهمید قبل از اینکه قضاوتش کنید. این کار باعث میشه همدلی بیشتری داشته باشید. همدلی کلید یه ارتباط موفقه. خیلی وقتا ممکنه خودتون تو اون شرایط نبودید و درک درستی نداشته باشید. پس بهتره یه کم صبر کنید و سعی کنید از دید اون شخص به مسئله نگاه کنید. اینطوری احتمال اینکه حرفتون درست و منطقی باشه بیشتر میشه.
۳. لحن نوشتاری خیلی مهمه، حتی تو چت!
یه ایموجی ساده میتونه لحن یه جمله رو کاملا عوض کنه. مراقب باشید از ایموجیهای مناسب استفاده کنید. کلمات رو با دقت انتخاب کنید تا سوءتفاهم پیش نیاد. گاهی یه شوخی کوچیک میتونه یخ یه بحث رو بشکنه. اما حواستون باشه شوخیتون توهین آمیز نباشه. بهتره تو موقعیتهای جدی اصلا شوخی نکنید. این کار ممکنه طرف مقابل رو ناراحت کنه.
۴. در بحثها، به جای حمله به شخصیت، روی موضوع تمرکز کنید.
هیچ وقت به کسی توهین نکنید. حتی اگه خیلی عصبانی هستید، سعی کنید آروم باشید. حمله به شخصیت فقط باعث میشه طرف مقابل گارد بگیره. روی موضوع بحث تمرکز کنید و سعی کنید با دلیل و منطق حرف بزنید. اگه حس میکنید دارید عصبانی میشید، بهتره یه کم استراحت کنید. بعد دوباره برگردید و به بحث ادامه بدید. اینطوری احتمال اینکه حرفتون رو بهتر منتقل کنید بیشتره.
۵. از اشتباهات خودتون عذرخواهی کنید.
هیچ کس کامل نیست. همه اشتباه میکنیم. مهم اینه که اشتباهاتمون رو قبول کنیم و ازشون درس بگیریم. عذرخواهی نشونه ضعف نیست، نشونه قدرت و فروتنیه. یه عذرخواهی ساده میتونه خیلی از مشکلات رو حل کنه. اگه اشتباهی کردید، سریعا عذرخواهی کنید. این کار باعث میشه طرف مقابل حس کنه براتون ارزش قائلی.
۶. سوال بپرسید تا منظور طرف مقابل رو بهتر بفهمید.
اگه چیزی رو نفهمیدید، خجالت نکشید و سوال بپرسید. پرسیدن سوال نشونه نادانی نیست، نشونه کنجکاویه. سوال پرسیدن باعث میشه سوءتفاهمها از بین برن. از سوالهای باز استفاده کنید تا طرف مقابل بتونه بیشتر توضیح بده. مثلا به جای اینکه بپرسید “این کار رو کردی؟” بپرسید “چرا این کار رو کردی؟”اینطوری اطلاعات بیشتری به دست میارید. و میتونید بهتر منظور طرف مقابل رو بفهمید.
۷. سعی کنید دیدگاههای مختلف رو درک کنید، حتی اگه باهاشون موافق نیستید.
دنیا پر از آدمهای مختلف با دیدگاههای مختلفه. این تفاوتها باعث میشه دنیا جذابتر بشه. لازم نیست با همه دیدگاهها موافق باشید. اما باید به همه دیدگاهها احترام بذارید. سعی کنید دلیل دیدگاه طرف مقابل رو بفهمید. این کار باعث میشه دید بازتری داشته باشید. و بتونید بهتر با دیگران ارتباط برقرار کنید.
۸. از کلیگویی و تعمیم دادن پرهیز کنید.
“همه مردا همینن!” یا “همه زنا اینطورین!”این جملهها اشتباه و آسیبزننده هستن. هیچ وقت یه ویژگی رو به همه یه گروه نسبت ندید. آدما با هم فرق دارن. هر کسی شخصیت و ویژگیهای منحصر به فرد خودش رو داره. به جای کلیگویی، روی افراد خاص تمرکز کنید. اینطوری احتمال اینکه حرفتون درست باشه بیشتره.
۹. از کلمات مثبت و سازنده استفاده کنید.
کلمات قدرت دارن. میتونن باعث خوشحالی یا ناراحتی بشن. سعی کنید از کلمات مثبت و سازنده استفاده کنید. به جای انتقاد کردن، پیشنهاد بدید. به جای سرزنش کردن، تشویق کنید. کلمات مثبت میتونن انرژی خوبی به اطرافیانتون بدن. و باعث بشن ارتباطات بهتری داشته باشید.
۱۰. به زبان بدن طرف مقابل توجه کنید.
زبون بدن میتونه خیلی چیزها رو درباره احساسات طرف مقابل فاش کنه. به حالت چهره، حرکات دست و پا، و نوع نگاه کردنشون دقت کنید. اگه طرف مقابل داره با بیحوصلگی بازی میکنه، ممکنه از بحث خسته شده باشه. اگه دست به سینه ایستاده، ممکنه داره از خودش دفاع میکنه. و بتونید احساسات طرف مقابل رو بهتر درک کنید.
۱۱. سعی کنید همدلی خود را نشان دهید.
همدلی یعنی اینکه خودتون رو جای طرف مقابل بذارید و احساساتش رو درک کنید. نشون دادن همدلی باعث میشه طرف مقابل حس کنه که بهش اهمیت میدید. میتونید با گفتن جملاتی مثل “متاسفم که این اتفاق برات افتاده” یا “میدونم چه حسی داری” همدلی خودتون رو نشون بدید. همدلی کلید یه ارتباط قوی و پایدار است. سعی کنید همیشه همدل باشید. اینطوری میتونید روابط بهتری با دیگران داشته باشید. و دنیای بهتری بسازید.
۱۲. از برچسب زدن به افراد خودداری کنید.
“تو همیشه دیر میکنی!” یا “تو خیلی حساسی!”این جملهها برچسب زدن به افراد هستن. برچسب زدن باعث میشه افراد حس بدی داشته باشن. و باعث میشه از شما دور بشن. به جای برچسب زدن، روی رفتارهای خاص تمرکز کنید. مثلا به جای اینکه بگید “تو همیشه دیر میکنی!” بگید “تو امروز نیم ساعت دیر کردی. “اینطوری احتمال اینکه طرف مقابل به حرفتون گوش بده بیشتره.
۱۳. صبور باشید.
ارتباط موثر زمان میبره. فورا انتظار نداشته باشید که طرف مقابل حرف شما رو بفهمه. ممکنه لازم باشه چند بار یه موضوع رو توضیح بدید. اگه طرف مقابل عصبانیه، صبر کنید تا آروم بشه. بعد باهاش صحبت کنید. صبر کلید یه ارتباط موفقه. با صبر و حوصله میتونید با هر کسی ارتباط برقرار کنید.
۱۴. از پیش داوری بپرهیزید.
قبل از اینکه کسی رو بشناسید، دربارهاش قضاوت نکنید. همه آدما داستان خودشون رو دارن. شاید کسی که به نظر شما بداخلاق میاد، یه روز خیلی سخت رو پشت سر گذاشته باشه. سعی کنید بدون پیش داوری با آدما برخورد کنید. بهشون فرصت بدید تا خودشون رو نشون بدن. اینطوری ممکنه دوستهای جدیدی پیدا کنید. و دنیا رو از دیدگاههای جدیدی ببینید.
۱۵. لحن صدای خود را کنترل کنید.
لحن صدا میتونه تاثیر زیادی روی حرفتون بذاره. اگه با صدای بلند و عصبانی صحبت کنید، طرف مقابل گارد میگیره. اگه با صدای آروم و مهربون صحبت کنید، طرف مقابل حس بهتری پیدا میکنه. سعی کنید لحن صدای خودتون رو کنترل کنید. با یه لحن ملایم و دوستانه صحبت کنید. اینطوری احتمال اینکه حرفتون شنیده بشه بیشتره. و میتونید ارتباط موثرتری با دیگران داشته باشید.
۱۶. به تفاوت های فرهنگی احترام بگذارید.
فرهنگ های مختلف، روش های ارتباطی متفاوتی دارند. چیزی که در یک فرهنگ مودبانه تلقی می شود، ممکن است در فرهنگ دیگر بی ادبانه باشد. به تفاوت های فرهنگی احترام بگذارید و سعی کنید با توجه به فرهنگ طرف مقابل با او ارتباط برقرار کنید. این کار باعث می شود که طرف مقابل احساس راحتی کند و ارتباط بهتری برقرار شود. مطالعه درباره فرهنگ های مختلف میتواند به شما در این زمینه کمک کند. این کار باعث می شود که دنیا جای بهتری برای زندگی باشد. میتونید با گفتن “من نمیخوام در این مورد بحث کنم” یا “بیاید موضوع رو عوض کنیم” از بحث خارج بشید. این کار باعث میشه که از دعوا و ناراحتی جلوگیری کنید. و انرژی خودتون رو برای کارهای مفیدتر صرف کنید. از بحث هایی که آرامش شما را به هم میزنند دوری کنید.
۱۸. شنونده خوبی باشید حتی وقتی با حرف طرف مقابل موافق نیستید.
حتی اگه با حرف طرف مقابل موافق نیستید، باز هم باید به حرفش گوش بدید. قطع کردن حرف دیگران نشانه بی احترامی است. به طرف مقابل فرصت بدید تا حرفش رو کامل بزنه. بعد نظرتون رو بیان کنید. این کار باعث میشه که طرف مقابل حس کنه که بهش احترام میذارید. و احتمال اینکه به حرف شما گوش بده بیشتر میشه. همیشه سعی کنید شنونده خوبی باشید، حتی وقتی با حرف طرف مقابل موافق نیستید.
۱۹. اجازه ندهید احساسات شما بر ارتباطتان غلبه کند.
وقتی عصبانی، ناراحت یا هیجان زده هستید، ممکنه حرف هایی بزنید که بعدا پشیمون بشید. سعی کنید قبل از اینکه حرفی بزنید، یه کم صبر کنید تا آروم بشید. اگه نمیتونید احساساتتون رو کنترل کنید، بهتره از طرف مقابل عذرخواهی کنید و بگید که بعدا باهاش صحبت میکنید. اجازه ندید احساساتتون بر ارتباطتون غلبه کنه. این کار باعث میشه که از دعوا و سوءتفاهم جلوگیری کنید. و روابط بهتری با دیگران داشته باشید.
۲۰. به حریم خصوصی دیگران احترام بگذارید.
سوال های شخصی نپرسید. بدون اجازه به وسایل شخصی دیگران دست نزنید. درباره زندگی شخصی دیگران کنجکاوی نکنید. به حریم خصوصی دیگران احترام بگذارید. این کار باعث میشه که طرف مقابل حس کنه که بهش اعتماد دارید. و روابط بهتری با دیگران داشته باشید.
۲۱. سعی کنید درک کنید که هر کسی در دنیای خودش زندگی میکند.
همه آدم ها تجربیات، باورها و ارزش های متفاوتی دارند. سعی کنید درک کنید که هر کسی در دنیای خودش زندگی میکند. این کار باعث میشه که نسبت به دیگران صبورتر و مهربان تر باشید. و روابط بهتری با دیگران داشته باشید. این کار باعث می شود که دنیا جای بهتری برای زندگی باشد. و ارتباطات بهتری با دیگران داشته باشید.
۲۲. زبان بدن خود را بشناسید و آن را کنترل کنید.
زبان بدن شما میتواند پیام های زیادی را به دیگران منتقل کند. سعی کنید زبان بدن خود را بشناسید و آن را کنترل کنید. از حرکات و ژست های مناسب استفاده کنید. از تماس چشمی برقرار کنید. لبخند بزنید. این کار باعث میشه که جذاب تر و قابل اعتماد تر به نظر برسید. و ارتباط موثرتری با دیگران داشته باشید.
۲۳. اعتماد به نفس داشته باشید.
باور داشته باشید که حرف های شما ارزش شنیدن دارد. اعتماد به نفس داشته باشید و با صدای رسا و واضح صحبت کنید. از ابراز نظرات خود نترسید. اعتماد به نفس کلید یه ارتباط موفقه. سعی کنید همیشه اعتماد به نفس داشته باشید. اینطوری میتونید روابط بهتری با دیگران داشته باشید. و به اهداف خود برسید.
۲۴. از کلیشه ها دوری کنید.
کلیشه ها عباراتی هستند که بارها و بارها تکرار شده اند و دیگر معنای خود را از دست داده اند. از بهرهگیری از کلیشه ها دوری کنید. به جای آنها از عبارات جدید و خلاقانه استفاده کنید. این کار باعث میشه که حرف های شما جذاب تر و به یاد ماندنی تر باشد. و ارتباط موثرتری با دیگران داشته باشید. سعی کنید همیشه خلاق و نوآور باشید. اینطوری میتونید روابط بهتری با دیگران داشته باشید.
۲۵. سعی کنید شوخ طبع باشید.
شوخ طبعی میتونه یخ یه جمع رو بشکنه و فضایی صمیمی ایجاد کنه. سعی کنید شوخ طبع باشید و از گفتن لطیفه ها و داستان های خنده دار نترسید. اما حواستون باشه که شوخی هاتون توهین آمیز نباشه. شوخ طبعی کلید یه ارتباط لذت بخشه. سعی کنید همیشه شوخ طبع باشید. اینطوری میتونید روابط بهتری با دیگران داشته باشید. و زندگی شادتری داشته باشید.
۲۶. قدردانی خود را ابراز کنید.
وقتی کسی برای شما کاری انجام می دهد، از او تشکر کنید. قدردانی خود را به طور واضح و صریح ابراز کنید. این کار باعث میشه که طرف مقابل حس خوبی داشته باشد و از انجام کارش خوشحال شود. قدردانی کلید یه ارتباط صمیمانه است. سعی کنید همیشه قدردان باشید. اینطوری میتونید روابط بهتری با دیگران داشته باشید. و دنیای بهتری بسازید.
۲۷. از انتقاد سازنده استفاده کنید.
انتقاد میتونه به افراد کمک کنه تا نقاط ضعف خودشون رو بشناسن و اونها رو برطرف کنن. اما انتقاد باید سازنده باشه. به جای اینکه فقط از کسی ایراد بگیرید، پیشنهاد بدید که چطور میتونه بهتر عمل کنه. انتقاد سازنده کلید یه ارتباط رشدیابنده است. سعی کنید همیشه از انتقاد سازنده استفاده کنید. اینطوری میتونید به دیگران کمک کنید تا پیشرفت کنن. و روابط بهتری با دیگران داشته باشید.
۲۸. از غیبت کردن دوری کنید.
غیبت کردن پشت سر دیگران کار درستی نیست. غیبت کردن باعث میشه که به دیگران آسیب برسونید و اعتماد اونها رو از دست بدید. از غیبت کردن دوری کنید. به جای غیبت کردن، درباره موضوعات مثبت و سازنده صحبت کنید. این کار باعث میشه که فضایی مثبت و صمیمی ایجاد کنید. و روابط بهتری با دیگران داشته باشید.
۲۹. مثبت اندیش باشید.
نگرش مثبت میتونه تاثیر زیادی روی ارتباطات شما داشته باشه. وقتی مثبت اندیش باشید، دیگران بیشتر تمایل دارند با شما ارتباط برقرار کنند. سعی کنید همیشه مثبت اندیش باشید و به جنبه های خوب زندگی توجه کنید. این کار باعث میشه که روابط شادتری داشته باشید. و زندگی لذت بخش تری داشته باشید. پس سعی کنید دیدگاه مثبتی داشته باشید.
۳۰. تمرین، تمرین، تمرین!
30 نکته طلایی از تجربیات نینیسایتیها درباره مهارتهای ارتباطی
بهترین راه برای بهبود مهارت های ارتباطی، تمرین کردنه. هر چه بیشتر با دیگران ارتباط برقرار کنید، مهارت هاتون بهتر میشه. از فرصت ها برای تمرین استفاده کنید. با دوستاتون، خانوادتون، همکاراتون و حتی غریبه ها صحبت کنید. هر چه بیشتر تمرین کنید، اعتماد به نفستون بیشتر میشه. و میتونید روابط بهتری با دیگران داشته باشید. برای رسیدن به موفقیت، باید تلاش و تمرین کنید.
گوش دادن فعال، کلید طلایی ارتباط موثر
خیلیها تاکید داشتند که قبل از حرف زدن، خوب گوش بدید. اینجوری طرف مقابل احساس میکنه براش اهمیت قائلید. یه کاربر نوشته بود: “وقتی شوهرم داره حرف میزنه، موبایلم رو میذارم کنار و فقط بهش نگاه میکنم. خیلی تاثیر داره!”خلاصه اینکه، فقط شنونده نباشید، فعالانه گوش بدید. سوال بپرسید، تایید کنید و نشون بدید که درک میکنید. پرسیدن سوالات باز (مثل “بعدش چی شد؟”) به ادامه صحبت کمک می کنه. از زبان بدن (Body Language) خودتون آگاه باشید. سر تکون دادن و تماس چشمی میتونه نشون بده که دارید گوش میدید. تمرکز کامل روی صحبتهای طرف مقابل، بدون فکر کردن به جواب خودتون. خلاصهسازی صحبتهای طرف مقابل برای اطمینان از درست فهمیدن.
انتقاد سازنده، هنر ظریف
انتقاد کردن یه مهارته که اگه درست انجام نشه، نتیجه عکس میده. نینیسایتیها معتقد بودند که باید با ملایمت و احترام انتقاد کرد. یکی میگفت: “هیچوقت توی جمع از کسی انتقاد نکنید. آبروش میره!”به جای اینکه بگید “تو همیشه. . . “، بگید “من احساس میکنم وقتی. . . “. روی رفتار تمرکز کنید، نه شخصیت. به جای “تو خیلی بیمسئولیتی”، بگید “من نگرانم وقتی کارها به موقع انجام نمیشه”. قبل از انتقاد، یه نکته مثبت رو هم ذکر کنید. مثل اینکه بگید “من میدونم که تو چقدر تلاش میکنی، ولی. . . “. انتقاد رو با پیشنهاد همراه کنید. به جای اینکه فقط ایراد بگیرید، راه حل هم ارائه بدید. لحن صدای خودتون رو کنترل کنید. انتقاد با عصبانیت، هیچوقت سازنده نیست.
زبان بدن، پیامی پنهان
حواستون به زبون بدنتون باشه! خیلی از نینیسایتیها میگفتن که زبون بدن خیلی بیشتر از کلمات حرف میزنه. یه خانومی نوشته بود: “وقتی با شوهرم قهر میکردم، حتی اگه هیچی نمیگفتم، از اخمام میفهمید!”سعی کنید ارتباط چشمی برقرار کنید. این نشون میده که اعتماد به نفس دارید و به حرفهای طرف مقابل اهمیت میدید. لبخند بزنید! یه لبخند کوچیک میتونه کلی یخ رو بشکنه. صاف بایستید یا بشینید. این نشون میده که اعتماد به نفس دارید و به حرفهای طرف مقابل اهمیت میدید. از دستبهسینه ایستادن خودداری کنید. این حالت میتونه نشون بده که در حالت دفاعی هستید یا علاقهای به صحبت ندارید. حرکات دستهاتون رو کنترل کنید. حرکات زیاد و بیهدف میتونه حواس پرتکننده باشه.
مدیریت خشم، هنر کنترل احساسات
عصبانیت یه حس طبیعیه، ولی باید یاد بگیریم که چطور مدیریتش کنیم. نینیسایتیها راهکارهای خوبی برای این کار داشتن. یکی میگفت: “وقتی عصبانی میشم، یه لیوان آب میخورم و سعی میکنم آروم نفس بکشم. “قبل از اینکه حرفی بزنید که بعداً پشیمون بشید، یه کم صبر کنید. سعی کنید دلیل عصبانیتتون رو پیدا کنید و به جای اینکه روی شخص مقابل تمرکز کنید، روی مشکل تمرکز کنید. از تکنیکهای آرامسازی مثل مدیتیشن یا یوگا استفاده کنید. اگه نمیتونید خودتون رو کنترل کنید، از موقعیت دور بشید. به جای سرزنش کردن، از احساساتتون صحبت کنید. به جای اینکه بگید “تو منو عصبانی کردی”، بگید “من احساس عصبانیت میکنم وقتی. . . “.
بیان واضح و رسا، رساندن پیام به درستی
واضح و رسا حرف زدن، خیلی مهمه. نینیسایتیها تاکید داشتن که باید منظورمون رو درست برسونیم. یه کاربر نوشته بود: “سعی کنید از جملات کوتاه و ساده استفاده کنید. “قبل از اینکه شروع به صحبت کنید، به این فکر کنید که میخواید چی بگید. از کلمات مناسب استفاده کنید و از اصطلاحات پیچیده خودداری کنید. لحن صدای خودتون رو کنترل کنید. خیلی بلند یا خیلی آروم حرف نزنید. از زبان بدن مناسب استفاده کنید تا پیامتون رو تقویت کنید. مطمئن بشید که طرف مقابل منظورتون رو فهمیده. ازش بخواید که صحبتهاتون رو خلاصه کنه.
حل اختلاف، رسیدن به تفاهم
اختلاف نظر تو هر رابطهای پیش میاد، مهم اینه که بتونیم درست حلش کنیم. نینیسایتیها تجربههای مفیدی در این زمینه داشتن. یکی میگفت: “سعی کنید به حرفهای طرف مقابل گوش بدید و دیدگاهش رو درک کنید. “به جای اینکه دنبال مقصر بگردید، روی حل مشکل تمرکز کنید. به دنبال نقاط مشترک باشید و سعی کنید به توافق برسید. اگه نمیتونید به تنهایی به توافق برسید، از یه شخص ثالث کمک بگیرید. احترام متقابل رو حفظ کنید و از توهین و تحقیر خودداری کنید.







گوش دادن فعال واقعا یک هنر است. من بارها دیده ام افرادی که فکر می کنند در حال گوش دادن هستند اما در واقع فقط منتظر نوبت خودشان برای حرف زدن هستند. یک تکنیک خوب این است که هر چند دقیقه یک بار خلاصه ای از صحبت های طرف مقابل را تکرار کنید تا مطمئن شوید درک درستی دارید. من این روش را با همسرم تمرین کردم و نتیجه فوق العاده بود.
برخی اوقات سکوت می تواند قدرتمندتر از کلمات باشد. در یک جلسه کاری دیدم که سکوت هدفمند رئیس شرکت چطور باعث شد دیگران با دقت بیشتری صحبت کنند. این تجربه به من نشان داد مکث های حساب شده چطور می تواند فضای گفتگو را متحول کند. سکوت به معنای ضعف نیست بلکه ابزاری برای تقویت ارتباط است.
مدیریت تعارض یکی از چالش های بزرگ روابط است. من یاد گرفته ام که اولین قدم در حل اختلاف این است که بپذیریم هر دو طرف حق دارند احساسات خود را داشته باشند. اخیرا در یک بحث خانوادگی سعی کردم قبل از پاسخ دادن، احساسات خودم را روی کاغذ بنویسم. این کار کمک کرد با منطق بیشتری وارد گفتگو شوم.
ارتباط غیرکلامی گاهی اوقات تاثیرگذارتر از کلام است. یادم می آید یک بار با یک همکار بین المللی کار می کردم که زبان مشترکی نداشتیم. اما با لبخند، حرکات دست و حالات چهره توانستیم یک پروژه را به خوبی پیش ببریم. این نشان داد که گاهی ارتباط قلبی مهم تر از کلمات است.
مهارت های ارتباطی از آن دست موضوعاتی است که هیچ وقت نمی شود درباره آن بیش از حد گفت و نوشت. آنچه در این مطلب آمده نقاط مهمی را پوشش داده است، به ویژه تاکید بر گوش دادن فعال که متاسفانه خیلی ها فقط به صورت تئوری آن را می شناسند. من خودم در یک جلسه مهم کاری متوجه شدم چقدر تمرکز بر صحبت های طرف مقابل و واکنش های مناسب می تواند مسیر گفتگو را تغییر دهد.
وقتی صحبت از زبان بدن می شود، خیلی ها فکر می کنند اشارات ظریف چندان تاثیری ندارند. اما همان حرکات کوچک چشم یا دست هستند که ناخودآگاه احساسات واقعی ما را منتقل می کنند. جالب اینجاست که این سیگنال های غیرکلامی گاهی از هزاران کلمه گویاترند و این موضوع در تحقیقات علمی هم به کرات ثابت شده است.
بخش مربوط به مدیریت خشم کاملا کاربردی به نظر می رسد، هر چند شاید بتوان به شیوه های عملی بیشتری در این زمینه پرداخت. یک بار وقتی در ترافیک شدید گیر کرده بودم، به جای واکنش سریع تصمیم گرفتم روش پیشنهادی اینجا را امتحان کنم و نتیجه شگفت انگیز بود. تمرکز بر تنفس عمیق واقعا می تواند مانند یک ترمز اضطراری برای عواطف عمل کند.
بحث بیان شفاف و واضح خواسته ها و نیازها هم نکته بسیار درستی است که متاسفانه خیلی از افراد در روابط خود آن را نادیده می گیرند. انتظار ذهن خوانی از طرف مقابل فقط به سوءتفاهم های بیشتری منجر می شود. شاید خوانندگان محترم هم تجاربی در این زمینه داشته باشند که شنیدن آنها خالی از لطف نباشد.
موردی که شاید جای پرداختن بیشتر دارد، هنر انتقاد سازنده است. بسیاری از ما نمی دانیم چگونه انتقاد کنیم که هم اثرگذار باشد هم رابطه را تخریب نکند. انتقاد زمانی مفید است که همراه با راهکارهای عملی باشد، نه اینکه فقط به نقاط ضعف اشاره کند. این مهارت نیاز به تمرین مداوم دارد.
در زمینه حل تعارضات هم همانطور که اشاره شده، یافتن نقاط مشترک بسیار کلیدی است. اما نباید فراموش کرد که گاهی اختلاف نظرها اگر درست مدیریت شوند، می توانند به رشد رابطه کمک کنند. اینجاست که اهمیت مهارت های ارتباطی به خوبی آشکار می شود.
به نظر می رسد این مطلب دریچه خوبی را به سوی موضوع مهم ارتباطات باز کرده است. شاید سایر خوانندگان هم تجربه های ارزشمندی در زمینه ارتباط موثر داشته باشند که با به اشتراک گذاشتن آنها، این بحث غنی تر شود. مهارت های ارتباطی چیزی نیست که کسی ادعا کند به تمام آن مسلط است و همیشه جای یادگیری بیشتر وجود دارد.